Voor Guus Boer is het een welkom terug. Na een jaar bij Draisma Dynamo speelt de 22-jarige Drent komend seizoen weer bij Lycurgus Groningen, waar hij eerder twee seizoenen speelde.
‘Ik heb hier al twee leuke jaren gehad en toen Lycurgus kwam voelde dat goed. Het is er prima geregeld en vorig seizoen vond ik het knap hoe ze er weer stonden. Het is voor mij nu een goede stap om terug te keren en mezelf weer verder te ontwikkelen. Mijn ambitie blijft om uiteindelijk in het buitenland te spelen.’
Boer heeft de afgelopen periode aan zijn fitheid gewerkt. Na lang blessureleed, met vorige zomer een operatie aan zijn scheenbeen, was het in Apeldoorn niet het seizoen waar hij op hoopte, maar het gaat de goede kant op. ‘Ik ben nu veel bezig op Papendal en dat voelt erg goed. Ik train met het Nederlands team mee als ze er zijn en anders sluit ik aan bij Next Gen. Ik ben nog geen honderd procent, maar voel geen pijn meer. Ik moet springen nog wel doseren, maar ik kan het de hele week weer doen. Het is lang geleden dat dit lukte.’

Via DOK Dwingeloo, Olhaco Hoogeveen, Sudosa-Desto en het Talentteam Papendal kwam Boer drie jaar geleden voor de eerste keer naar Lycurgus Groningen. Hij doorliep de nationale jeugdselecties en speelde voor Jong Oranje. En ondanks zijn fysiek mindere jaar stond de 2 meter lange Boer wel op de longlist van bondscoach Joel Banks.
Coach Sam Gortzak wou Boer er graag weer bij hebben. ‘Guus kent de club en heeft enorm veel talent. Door fysieke omstandigheden heeft Guus nog niet kunnen laten zien wat hij kan, maar op het moment dat hij fit in het veld kan staan ziet iedere volleyballiefhebber zijn waarde. Guus is groot, dynamisch en atletisch. Samen gaan we dit seizoen zijn volledige potentie realiseren.’
En het toeval wil dat als prettige bijkomstigheid Boer zijn vriendin in Groningen woont. ‘Ik kijk ernaar uit om met de groep een mooi seizoen te draaien, maar mijn grootste doel is om het hele jaar fit en inzetbaar te blijven. Ik ben afgelopen seizoen met Dynamo in het Alfa-college Sportcentrum geweest en ik vond het de mooiste hal en ambiance om te spelen. Ik hoop dat het weer mooi vol komt te zitten komend seizoen en we samen mooie ervaringen kunnen maken.’
Met het contracteren van Boer staan bij Lycurgus Groningen voor komend seizoen inmiddels elf spelers onder contract en is invulling van de passer-loper positie compleet.
Spelverdeler: Gijs van Solkema
Diagonaal: Martijn Brilhuis en Lars Geerlings
Passer-loper: Isaiah Olfert, Jasper Wijkstra, Jo Gladsøy Sunde en Guus Boer
Middenaanval: Luuk Hofhuis en Rodrigue Manuohalalo
Libero: Darian Picklyk en Mats Wiegers

















